Dette indlæg er finansieret indlæg og indeholder promoverede hjemmesidehenvisninger.

Et hurtigt skøn fra de sundheds videnskabelige statistikker peger på, at op imod hver femte dansker på et tidspunkt i løbet af sit liv har stiftet bekendtskab med angst i én af lidelsens mange former. Angst kan optræde i varierende grader, afhængig af den enkelte person og dennes individuelle angst beredskab.

Det er ganske normalt at have et vist angst beredskab – faktisk er det en nødvendighed for overlevelse – men nogle menneskers angst beredskab er så højt og så følsomt, at det faktisk nærmest er umuligt at leve med. når angst beredskabet er højt, og let trigges, vil man ofte opleve de kendte angst symptomer så som hjertebanken og forhøjet puls, øget sved tendens, desorientering og frygt, åndenød og kvælnings fornemmelser, svimmelhed og eventuel dødsangst.

Dette kaldes et panikangst anfald, og kan optræde når som helst og hvor som helst. Selv om det ikke er farligt at få et panikangst anfald, kan det føles utroligt ubehageligt. Og når man først begynder at blive angst for at gå uden for en dør, fordi man frygter at blive ramt af et angst anfald, er angsten gået hen og blevet direkte invaliderende.

Hvordan behandles angst?

Svær angst kan til en vis grad medicineres. Men har du mistanke om, at du lider af angst i en af dens mange forme – panikangst, generaliseret angst, PTSD (Post Traumatic Stress Disorder) eller en fobi, bør du undersøge, om det er muligt at få en ikke medicinsk behandling.

Med den rette angst terapi kan du nemlig lære at blive bedre til at håndtere din angst, og dermed få en vis kontrol over den. Når først man ved, hvad angst er – og at det ikke er farligt – er det nemmere at leve med angsten. Du kan læse mere om angst og angst terapi på https://www.angstekspert.dk/